Algemene gedrags- en omgangsregels

Statement uit bestuur 

Om duidelijk aan te geven welk gedrag wij als stichting goedkeuren en afkeuren, zijn gedrags- en omgangregels van belang. Zo weet iedere vrijwilliger die betrokken is bij Vakantiespel Ooststellingwerf waar hij/zij aan toe is. Deze omgangsregels gelden voor iedereen, in het tijdsbestek waarin de vrijwilliger zijn taken en verantwoordelijkheden heeft.  

Wij vinden het belangrijk dat al onze vrijwilligers zich respectvol, vriendelijk, beleefd naar elkaar gedragen en hierdoor ook een veilige omgeving voor eenieder wordt gecreëerd. Wij vinden ongewenst gedrag niet acceptabel en zullen dit niet tolereren. Wij zullen daarbij handelen volgens en in de geest van deze gedragsregels, de Nederlandse wet en maatschappelijk aanvaarde normen & waarden.  

 

Waar gaat ongewenst gedrag over?  

Ongewenst gedrag gaat niet over het eerste flauwe geintje, een per ongeluk misplaatste opmerking of een spontane liefdesverklaring na een gezellige borrel. Wij gaan ervan uit dat onze vrijwilligers kleine incidenten en misverstanden samen kunnen oplossen.  

Ongewenst gedrag gaat wel over het uitgroeien van dit soort incidenten. Als er voor de flauwe geintjes een vast mikpunt gevonden wordt. Als iemands bijzondere kenmerken, zoals geslacht of geloof, misbruikt worden voor negativiteit. En als de druk op iemand wordt opgevoerd om ja te zeggen tegen iets wat diegene niet wil.  

 

Definities 

  • Pesten is herhaald ongewenst negatief gedrag, waartegen iemand niet in staat is zich te verdedigen. Dit kunnen bijvoorbeeld kleinerende en vernederende opmerkingen zijn, voortdurend kritiek geven, fysiek aanvallen of bedreigen met geweld. Ook iemand isoleren, buitensluiten en negeren of roddelen, het verspreiden van kwaadaardige geruchten, leugens en valse beschuldigingen valt onder pesten.  
  • Seksuele intimidatie is elke vorm van seksuele toenadering, verzoeken om seksuele gunsten of ander seksueel getint verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag in de werkomgeving, die als ongewenst worden ervaren.  
  • Discriminatie gaat over ongelijke behandeling, achterstellen of uitsluiten van mensen op basis van persoonlijke kenmerken (zoals geslacht, ras, geloofsovertuiging en leeftijd).  

 

Onze vrijwilligers gedragen zich professioneel, respectvol, vriendelijk en beleefd. Zij onthouden zich naar elkaar en naar onze cliënten van pesten, (seksuele) intimidatie en discriminatie.

 

Afspraken bij ongewenst gedrag 

  • Vrijwilligers die geconfronteerd worden met ongewenst gedrag van een andere vrijwilliger spreken daar in principe als eerste stap zelf de ander op aan. Nagegaan wordt of e.e.a. op een misverstand o.i.d. berust en of er goede afspraken voor de toekomst te maken zijn. Kan of durft de vrijwilliger dit gesprek niet zelf te voeren, dan mag hij ondersteuning vragen vanuit bestuur of extern vertrouwenspersoon om bij het gesprek te ondersteunen, of deze stap – gemotiveerd – overslaan.  
  • Indien het eerste gesprek onvoldoende gewenst effect heeft, het ongewenst gedrag groeit en/of de vrijwilliger goede redenen heeft het gesprek over te slaan (bv. vanwege de intensiteit van het incident) dan neemt de vrijwilliger contact op met leidingcoördinator. Indien de leidingcoördinator betrokken is bij het ongewenste gedrag, neemt de vrijwilliger contact op met de voorzitter en/of extern vertrouwenspersoon. 
  • In principe wordt ook als 2e stap een goed gesprek ingezet om tot goede vervolgafspraken voor de toekomst te komen.  
  • Hebben deze afspraken onvoldoende gewenst effect, dan zal een traject van formele waarschuwingen en sancties volgen. Is het ongewenste gedrag zodanig van aard dat er sprake is van een strafbaar feit, dan zal door de melder persoonlijk aangifte van gedaan moeten worden.  
  • Indien melder dit niet doet en bestuur van mening is dat aangifte wel gewenst is, kan het bestuur zelf aangifte doen.  

 

Waarschuwing en sancties

  • Bij de eerste overtreding: gesprek tussen voorzitter, leidingcoördinator en dader een mondelinge waarschuwing;  
  • Bij de tweede overtreding: gesprek tussen voorzitter, leidingcoördinator en dader een schriftelijke waarschuwing, waarin vermeld wordt dat dit de 2e overtreding is en de eerste waarschuwing onvoldoende effect heeft gehad;  
  • Bij de derde overtreding: (per direct) uitsluiten van deelname aan Vakantiespel en/of aangifte doen.  
  • Afhankelijk van aard en ernst van de overtreding kan het bestuur gemotiveerd afwijken van deze escalatieprocedure.  

 

Gedragscode  

 

Respect – Waardering en collegialiteit

  • We laten de ander in zijn waarde, ook al zijn we het niet met die persoon eens  
  • We zeggen het als iemand iets goed doet  
  • We luisteren goed naar wat mede vrijwilligers te zeggen hebben  
  • We respecteren de eigenheid en diversiteit van iedereen  
  • We praten mét elkaar en niet óver elkaar  
  • We geven en staan open voor feedback 

 

Integriteit  – Eerlijkheid en betrouwbaarheid

  • We doen wat we beloven en komen gemaakte afspraken na  
  • We willen kunnen uitleggen wat we doen en waarom we het doen  
  • We gaan vertrouwelijk met alle informatie om  
  • We respecteren de grenzen van elkaar (privacy) en bewaken onze eigen grenzen (assertiviteit)  

 

Professionaliteit  – Deskundigheid en duidelijke procedures

  • We lossen problemen zo snel mogelijk op, zoeken naar oplossingen en durven initiatieven te nemen.  
  • We voldoen aan de eisen die aan onze functie wordt gesteld  
  • We staan ervoor open nieuwe dingen te leren  

 

Zorgzaamheid  – Aandacht en dienstbaarheid

  • We zijn vriendelijk tegen mede-vrijwilligers 
  • We luisteren naar anderen 
  • We zijn bereid samen te werken en andere te steunen en te helpen  
  • We geven onze grenzen aan  
  • We oordelen niet direct, maar vragen na, doen onderzoek en trekken daarna pas conclusies